كرونا چه تأثيري بر بازار چاي گذاشته است؟

۲۲۱ بازديد

قرنطينه مردم به دليل شيوع ويروس كرونا باعث شده است باعث شده است كه كشورهاي اصلي توليده كننده چاي با كمبود كارگر در فصل برداشت برگ‌هاي چاي مواجه شوند.

 

به گزارش جماران به نقل از يورونيوز، شيوع ويروس كرونا در جهان بر توليد و عرضه بسياري از كالاها و محصولات از جمله چاي تاثير گذاشته و بازار توليد و عرضه اين نوشيدني محبوب را كه به عنوان تقويت كننده سيستم ايمني بدن شهرت دارد با اختلال مواجه است.

قرنطينه گسترده در كشورهاي اصلي توليدكننده چاي باعث شده است كه با رسيدن فصل برداشت برگ‌هاي چاي در ماه مارس، توليد اين محصول با كمبود كارگر مواجه شود.

پنج كشور چين، هند، كنيا، سريلانكا و ويتنام ۸۲ درصد نياز جهاني چاي را تامين مي كنند. قرنطينه مردم به دليل شيوع ويروس كرونا باعث شده است كه اين كشورها به جز كنيا با كمبود كارگر در فصل برداشت برگ‌هاي چاي مواجه شود.

همچنين تاخير كشتي‌ها در انتقال چاي كه اكنون به يك ماه رسيده باعث افزايش قيمت چاي در بازار جهاني شده است.

انتظار مي رود كه كاهش تعداد كارگران چاي‌ چين و همچنين سردتر بودن دماي هوا در ماه گذشته به كاهش توليد در چين و همچنين در هند و سريلانكا بيانجامد.

رئيس سازمان چاي هند مي گويد كه به دليل قرنطينه توليد چاي هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ ميليون كيلوگرم (حدود ۹ درصد) كاهش خواهد يافت.

كميته بين‌المللي چاي تخمين زده است كه صادرات چاي هند در سال ۲۰۲۰ تا حدود ۷ درصد كاهش يابد.

صادرات چاي هند در ماه مارس سال جاري حدود ۳۴ درصد كاهش و صادارات چاي سريلانكا نيز به نصف كاهش يافته است.

با اين حال كنيا نقطه روشن بازار چاي در سال جاري است. كنيا كه بزرگترين صادركننده چاي در جهان است با كمترين مشكلات در برداشت برگ چاي مواجه بوده و به گفته كميته بين‌المللي چاي حتي ممكن است در سال جاري توليداتش ۱۵ درصد افزايش يابد.

انتظار مي روي كه تاثير كرونا بر توليد چاي ويتنام تا حد زيادي بي تاثير باشد اما ويتنام بازيگر نسبتا كم اهميتي در بازار جهاني چاي است.

با اين حال واردكنندگان چاي به دليل تاخير كشتي ها زير فشار هستند. مدير عامل مهمترين كارخانه چاي روسيه مي گويد كه تاخير حمل چاي با كشتي از هند اكنون به يك ماه رسيده است و حمل چاي از ديگر كشورها از جمله سريلانكا نيز با تاخير مواجه است. همچنين قيمت برگ چاي خام حدود ۳۰ درصد افزايش يافته است.

چاي چين‌ها در مزارع «دارجيلينگ هيلز» كه به گرانترين چاي جهان معروف شده است، با مشكلات زيادي براي نخستين برداشت در ماه مارس مواجه بودند زيرا هند دستور داده است كه ۱.۳ ميليارد نفر به دليل شيوع كرونا تا روز ۳ مه در خانه بمانند.

كاشيك باسو، دبير انجمن چاي دارجيلينگ مي گويد توليد از چين دوم بيش از ۱۰ درصد كاهش مي يابد و چين هاي بعدي نيز نمي تواند اين كمبود را جبران كند.

چين اول چاي در هند معمولا از ابتداي ماه مارس آغاز و دومين چين در ماه مه انجام مي شود.

قرنطينه گسترده در هند همچنين باعث اختلال در حركت كاميون‌ها شده است كه مهترين عامل درتاخير ارسال محموله‌هاي چاي به بنادر و بازارهاست.

با شيوع ويروس كرونا در جهان، تقاضا براي چاي و نوشيدن چاي نيز افزايش داشته است. براي مثال در روسيه اين تصور وجود دارد كه چاي به همراه ليمو باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.

كرونا چه تأثيري بر بازار چاي گذاشته است؟

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.